Een verschijnsel wat al enige tijd in de belangstelling staat is de ICO.
Dit staat voor: Initial Coin Offering. Hierbij geeft een bedrijf, bijvoorbeeld een kleine start-up, een nieuwe cryptomunt uit om startkapitaal binnen te halen. De start-ups zijn vaak te vinden in de hoek van de internettechnologie. Denk aan een nieuwe browser of een nieuw online ticketsysteem.

Een initial coin offering is een soort beursgang, waarbij een start-up geld probeert op te halen bij inves­teerders.

In plaats van aandelen wordt een nieuwe cryptomunt uitgegeven die speciaal voor die gelegenheid is ontwikkeld. Investeerders kopen met Bitcoins, Ethers, euro’s of dollars een bepaalde hoeveelheid van de nieuwe cryptomunt. Deze nieuwe munt kunnen zij dan weer inruilen voor diensten of producten van het bedrijf.

Investeerders hopen echter ook op een waardestijging van die munt, zodat ze die met winst kunnen doorverkopen en dit noemen we speculeren. Zeker bij cryptovaluta moet je er vaak vroeg bij zijn om later te kunnen profiteren van de (soms enorme) waardestijgin­gen van wel vele duizenden procenten. Een waardestijging kan ontstaan doordat het bedrijf bijvoorbeeld snel groeit of een goede R&D-afdeling heeft waar nieuwe producten uit de koker rollen.

Het is belangrijk zorgvuldig onderzoek te doen in het geen waar je in investeert

ICO’s

Een van de meest succesvolle ICO’s is die van Tezos (www.tezos.com) in juli 2017. Tijdens de pre-launch werden 65.703 Bitcoins en 361.122 Ethers opgehaald. Op dat moment goed voor zo’n 232 miljoen dollar aan waarde.

Een overzicht van ICO’s en rendementen is te vinden op icostats.com en als je op de hoogte wilt blijven van alle komende ICO’s kijk je op icoalert.com.

In Nederland heeft de start-up Triaconta (een soft-warebedrijf) de eerste succesvolle ico op zijn naam: met de uitgifte van de CombiCoin werd 2,2 miljoen dollar binnengehaald. Andere Nederlandse ICO’s van onder andere Dentacoin (tandheelkundige behandelingen), Follow Coin (een trader app) en GUTS (een ticketsysteem) volgen op de voet.

Whitepaper

Bij een ico wordt gewoonlijk een whitepaper uitgege­ven waarin beschreven staat wat de plannen van het bedrijf zijn. Zo’n whitepaper is te vergelijken met een prospectus wanneer een bedrijf aandelen uitgeeft. De prospectus is vaak een dikke catalogus, waarin op last van de juridische afdeling van het bedrijf de ene na de andere disclaimer wordt vermeld en de belegger wordt gewaarschuwd voor mogelijke gevaren voor zijn investering.

Een whitepaper bij een ico is doorgaans een stuk bescheidener en vager van opzet. Omdat er geen bevoegde instanties zijn die ico’s controleren, kunnen ze relatief snel en eenvoudig in de markt warden gezet. Dat opent natuurlijk ook de deur naar bedrog: als de plannen niet worden gerealiseerd, al dan niet met opzet, is de investering waardeloos geworden.

Er is immers geen regulerende instantie die kan optreden uit naam van de investeerders. Recent bleken ico’s van bijvoor­beeld Massnetwork, DeClouds en Ebitz oplichterij.

Celebrities

De nieuwste trend is dat celebrities worden ingezet bij het aanprijzen van een ICO. Zo plaatste Paris Hilton een tweet waarin ze aangaf mee te doen met de ico van het bedrijf LydianCoin. Volgens hun whitepaper mikt Lydian op de verkoop van 20 miljoen coins voor 5 dollar per stuk. De ICO van Stox.com werd op Instagram gesteund door bokser Floyd Mayweather en voetballer Luis Suarez.

Met het inschakelen van celebs voor ICO’s hoopt men gewone consumenten aan te trekken die met de hype willen meeliften, zodat de ICO nog succesvoller kan worden.

Aankondiging

Bij een ICO moet je er vroeg bij zijn om maximaal te profiteren. Hoe weet je nu welke ico’s er aan zitten te komen? Daarvoor moet je een belangrijk forum als Bitcointalk.org in de gaten houden (Announcements ICO Calender)

Hier worden ICO’s aangekondigd en kun je gegevens over het betreffende project vinden. Ook vind je informatie over de komende stappen tot aan de lancering en vertellen ze hoe je kunt investeren in het project of het bedrijf en tegen welke koers de coin beschikbaar komt.

Daarnaast kan je ook kijken op icoalert.com voor een overzicht van alle aangekondigde ICO’s. Vaak worden er meerdere verkoop rondes georganiseerd, hoe eerder je meedoet hoe voordeliger je uit bent.

Verschil tussen coin en token ?

Wordt er bij een ICO eigenlijk wel een ‘coin’ aangeboden, of het is een token? Beide termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar volgens sommigen is er wel degelijk een verschil. Zij zien een coin als een virtuele munt die primair bedoeld is als digitaal betaalmiddel. Een token is een virtuele munt die alleen kan worden verkregen en ingewisseld bij het bedrijf dat de munt heeft uitgegeven (in ruil voor diensten of producten).

Pas als de token op een exchange gezet wordt en voor het grote publiek te verkrijgen is, is hij verhandelbaar. Soms kan het maanden duren voordat een coin van een ICO te verhandelen is. Houdt hier dus rekening mee met je investering. Coins zijn vaak gestoeld op de Bitcoin-blockchain, terwijl tokens op de Ethereum-blockchain zijn gebaseerd. Omdat Ethereum niet alleen geschikt is als digitaal geld, maar ook voor het programmeren van functies, hebben tokens die eigenschap ook.

Of ze er ook voor gebruikt worden, is overigens een tweede.

Afhankelijk van wat precies bij een ICO wordt aangeboden, zijn sommige ICO’s dus eigenlijk ‘inital token offerings’. Dat laatste is het geval als de nieuwe munt gebaseerd is op Ethereum. Is de nieuwe munt gebaseerd op Bitcoin of een altcoin, dan is er sprake van een ‘inital coin offering.

Door de ICO-hype van dit jaar is de waarde van de Ethereummunt Ether ondertussen flink gestegen. Toen de Ether in 2014 werd uitgebracht was hij 0,4 dollar waard, in januari 2018 was dat al 1130 dollar. Een dikke plus dus.

 

ICO verboden in China

Verboden in China

De Chinese Centrale Bank heeft met ingang van 30 september 2017 alle ICO’s verboden. De bank beschouwt de ICO-markt als een zeepbel die, als hij uiteenspat, de stabiliteit van de economie in gevaar brengt.

In de eerste zes maanden van 2017 bedroeg de opbrengst van alle Chinese ico’ s samen meer dan 400 miljoen dollar. In de twee maanden daarna verdubbelde dat, waarna de Chinese overheid op de rem trapte en ICO’s illegaal verklaarde. Of het een tijdelijke maatregel is, is nog niet bekend. Toen de maatregel begin september werd aangekondigd zorgde dit voor een scherpe daling van de koersen van cryptovaluta.